lördag 26 januari 2013

Finemang-frukost

Igår var jag riktigt lat och orkade bara inte åka iväg och handla mat - eller ja, jag åkte förbi parkeringen vid mataffären och konstaterade att eftermiddag en lönefredag i januari inte var någon optimal tidpunkt att ge sig in i affären.

I morse när vi skulle äta frukost fanns således inte en brödbit i huset. Vad göra? Bara att baka något själv (för jag hade definitivt inte någon lust att åka till affären då heller). Äldste sonen var snabb på att föreslå scones, så vi gjorde ett röj i skåpen och resultatet blev helt underbara dinkelscones.

Nu är det dags att bita i det sura äpplet och dra till affären och handla - man vill ju ha något gott till middag.

Vad pysslar ni med idag?




Dinkelscones

4 dl dinkelvetemjöl
4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
100 g smör, i bitar
3 dl naturell yoghurt

1 Sätt ugnen på 225 grader. Blanda mjölsorterna, bakpulver och smör i matberedaren. Kör till en smulig massa. Tillsätt yoghurt och kör till en degboll.
2 Kavla ut degen till en 2 centimeter tjock platta. Tryck ut runda scones med ett mått och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen, 8– 10 minuter. Låt svalna på galler.


2 kommentarer:

  1. Nygräddade scones är så gott och passar bra till helgens frukost!

    SvaraRadera
  2. Jo, jag har bakat dina dinkelbullar!!! Sååå goda att jag svimmar, bästa brödet jag bakat någonsin. MUMS!
    Kram Madde

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails