söndag 8 april 2012

Återvinning

Tro det eller ej, men det blev lammstek över från kalaset på långfredagen. Eftersom jag inte gillar att kasta mat så fick resterna återvinnas igår. Det är inte alltid man äter rester som påskmiddag. Varken jag eller J tycker att påskmat är kul i mer än en dag, så vi skippade helt enkelt den traditionella påskmiddagen och gjorde en Kleftiko. Dock med undantaget att vi bara körde grönsakerna i paketet och försiktigt värmde upp lammsteken istället. Vips kändes det som om man var i Grekland, inte illa med tanken på att snön låg vit utanför fönstret.

Vill man kan man ju köra den här rätten helt utan kött, det blir hur gott som helst ändå, och man kan ju givetvis byta ut en del grönsaker mot andra man gillar bättre. Vi hivade till exempel i några champinjoner vi hittade i kylen.

Ha en riktigt god påskdag - själv skall jag ge mig i kast med att rädda den kokta färskpotatisen som är kvar i kylen!




Kleftiko

600 g lammstek
4 vitlöksklyftor, skivade
200 g fetaost
4-6 små morötter i stavar
4 färska lökar, i klyftor
½ squash, delad & skivad
1 röd paprika, urkärnad och delad i bitar
4 små potatisar, delade i bitar
2 tomater, i klyftor
4 msk smält smör
2 msk pressad citronsaft
salt
peppa
½ msk torkad oregano

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Skör köttet i portionsskivor.
3. Klipp till 8 folieark och lägg dem dubbelt. Lägg en köttskiva på varje. Fördela fetaost och grönsake jämt ovanpå och strö över skivad vitlök. Droppa över lite citronsaft. Fördela det smälta smöret över grönsakerna. Salta, peppra och smula över oregano.
4. Vik ihop folien två gånger och förslut som ett paket. Lägg foliepaketen tätt ihop i en ugnsform och ugnsbaka 1½ timma, eventuellt längre om det behövs.
5. Servera ett paket på varje tallrik och låt var och en öppna sitt paket.

6 kommentarer:

  1. Fick höra om den goda maten på kalaset! Här blev det varken kalas eller det tänkte påskfirandet. Hoppas ni haft en trevlig helg. Förresten, kom på nu att du frågade på fb om nästa vecka. Vi jobbar hela veckan utom på fredagen!
    Ha det gott kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd, det är den dagen när vi inte är lediga :(

      Radera
  2. Jag är imponderad av hur duktig du är på att använda rester och göra dem till något gott så att det inte alls känns som rester (den tråkiga varianten av rester) jag blir inspirerad av dig. Har blivit bättre på att göra något gott av våra rester sedan jag började läsa din blogg.

    Lammstek är ju så underbart gott, den kan inte en millimeter förgås av!!! Mums så gott det låter med era goda tillbehör!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Som du vet gillar jag inte att slänga mat så jag har laddat med en del uppslag på saker man kan fixa av rester, och har en liten bok där jag skriver ner när jag kommer på något man kan använda framöver för att rädda rester.

      Ha en finfin vecka :)

      Radera
  3. Hoppas du haft en bra påsk...
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har haft en underbar påsk med massor av mat, godis och trevligt sällskap!

      Radera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails