onsdag 16 februari 2011

Pippi på pippi

Kyckling är bra mat tycker jag. Lätt att variera och fungerar både till fest och vardag. Jag har dessutom turen att ha en uppfödare nära, så jag vet att pippin jag äter har haft det riktigt bra, inte blivit stressad eller bott för trångt. Sånt känns bra tycker jag i alla fall. En stor skillnad till är att det är rejäla filéer, klubbor och lår man får, dessutom så krymper de inte ihop till små torra bitar.

Jag betalar gärna några kronor extra för att få bra råvaror, det mesta går att hitta hyfsat närproducerat också, jag saknar bara en uppfödare av lamm.

Den här rätten åt vi för någon vecka sedan när min längtan efter vår tog överhand. Tänk att matlagningsvalet styrs så av längtan efter sol och värme. Här snöar det förövrigt just nu och är löjligt kallt och på plattan puttrar en lammragu som ska få värma oss senare.


Timjankyckling med ruccolasås

4 kycklingbröstfiléer
2 tsk torkad timjan
350 g pasta
salt, peppar
1 dl creme fraiche
3 dl ruccolasallad
½ dl riven parmesanost
½ dl pinjenötter
1 vitlöksklyfta
tomater i klyftor till servering

1. Sätt ugnen på 200 grader. Krydda kycklingfiléerna med timjan, salt och peppar. Lä’gg i en smord ugnssäkerform. Ugnsstek filéerna i ca 15 minuter.
2. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet.
3. Mixa med stavmixer creme fraiche, ruccola, parmesan, pinjenötter samt hackad vitlök. Blanda sedan med den nykokta pastan.
4. Fördela pastan på fyra tallrikar. Toppa med kyckligen. Dekorera med tomater och ruccola.



1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails