måndag 7 februari 2011

Solsken på burk

Jag har insett att jag har en förkärlek för marmelad. En god hembakt macka med ost och en klick marmelad, det är grejer det! Jag brukar försöka att blanda och ge efter bästa förmåga och allt som oftast blir det en riktig fullträff i kastrullen. Nu när citrusfrukterna är som bäst och kroppen törstar efter sol och C-vitamin. Då måste man ju bara koka marmelad, eller hur.

Kikade in i kylen på jobbet idag när det var dags för eftermiddags fika och kunde konstatera att det var väldigt magert på marmeladfronten. Jag får nog helt enkelt bidra med ett par burkar ur mitt lager så man kan få något gott på mackan nästa gång man jobbar sent.

Jag tycker dessutom att hemkokt marmelad är en alldeles förträfflig present att ge bort. För vem kan motstå att tycka att det är en välkommen present med en vacker burk med något gott och sött!


Trefruktsmarmelad

5 apelsiner (ca 500 g)
1 grapefrukt (ca 400 g)
1 citron (ca 100 g)
1 liter vatten
1½ kg strösocker

1. Borsta frukten i varmt vatten. Skär den i 4-6 klyftor och skiva dessa mycket tunt.
2. Ta vara på kärnorna och knyt in dem i en liten bit gasväv, de innehåller mycket pektin och ger marmeladen bra konsistens .
3. Blanda frukten, knytet med kärnorna och vattnet i en gryta. Koka fruktmassan under lock ca 30 minuter. Ta upp ”knytet”.
4. Rör ner sockret och koka marmeladen utan lock ca 45 minuter. Rör då och då.
5. Gör marmeladprov. Skumma.
6. Häll upp marmeladen på varma burkar och tillslut dem.

2 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med dig ang. marmelad!!! har dock en son som är så känslig för "stora" bitar i marmeladen..har du något tips hur man kan få riktigt små bitar när man gör egen marmelad vore jag så tacksam!!

    SvaraRadera
  2. Marmelad är ju så gott. På helgerna äter jag gärna lite marmelad på mackan. :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails