torsdag 20 januari 2011

Bara bröd

Jag har haft bröddille den sista tiden, i höstas blev jag så otroligt trött på köpt bröd så nu bakar vi så det står härliga till här hemma. Imorgon är jag ledig, så då får det bli till att baka frukostbröd till helgfrukostarna. Dessutom är det ju gott med macka till mellis.

På schemat för imorgon står en tur till Lidköping också. Jag bara älskar den stan, om ni råkar ha vägarna förbi måste ni bara åka in i stan och strosa runt i alla små mysiga butiker, det är så fantastiskt med en stadskärna som är så levande. Dessutom finns det både ett och annat fik med underbara bakverk, misstänker att det kan bli en liten fika på Rådhuskonditoriet. Smaskens!

Dinkelbullar

50 g jäst
4 dl ljummet vatten 37°
250 g keso
4 msk rapsolja
2 tsk salt
2 msk mörk sirap
5 dl dinkel fullkornsmjöl
6–7 dl vetemjöl special
2 dl pumpakärnor

1.Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Tillsätt keso, rapsolja, salt, sirap och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg, ca 10 min.
2. Låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 225°.
3. Forma degen till en rulle. Skär den i 16 bitar. Doppa ena snittytan i pumpakärnor. Lägg dem på bakplåtspapper på plåtar. Låt jäsa ca 30 min.Grädda i mitten av ugnen 10–12 min. Låt bröden svalna på galler.

2 kommentarer:

  1. Åå Lidköping där bor min ena syster :) Jag älskar med den staden, speciellt på sommaren. Alla fik som finns där, rådhuset är en favorit hos mig.
    Ha det så fint kram

    SvaraRadera
  2. Jag gillar inte köpt bröd och försöker baka mitt eget, men tiden finns inte alltid tyvärr så ibland åker det ner lite köpebröd i kundvagnen.
    Frallorna ser mycket goda ut. Jag gillar frallor, de är portionsförpackade direkt. :-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails