söndag 16 januari 2011

Kära 80-tal

Jag är sådär förtjust när 80-tals modet börjar gå igen, jag känner liksom inte att axelvaddar och byxdressar är min grej, så jag har väl ett antal gånger dissat 80-talet. Men härom dagen bläddrade jag bland gamla recept och fick syn på favoriträtten från barndomen och helt plötsligt hade jag förlåtit 80-talet igen.

Visst är det märkligt att man kan gå igång så på något man käkade när man var åtta år och som man kanske inte hade fallit för på stört om man sett det i en kokbok eller tidning idag. Hur som, prova grytan, den är snabbt lagad och jätte-god, vem vet, jag kanske köper något med axelvaddar en dag också.

Har ni någon favoriträtt från när ni var små?


Filé Provencale

500 g fläskfilé
200 g champinjoner
1 msk smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk senap
1 pressad vitlöksklyfta
½ dl hackad persilja
3 dl grädde

1. Skär filén i 2 cm tjocka skivor. Skölj och skiva champinjonerna.
2. Bryn köttet i smör i en stekpanna. Tag upp det.
3. Bryn chamoinjonerna. Lägg i köttet. Tillsätt salt, peppar, senap, vitlök, persilja och grädde.
4. Låt koka ihop ca 5 minuter. Servera med kokt ris eller potatis och en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails