måndag 20 december 2010

Små favoriter

Nu börjar julen verkligen närma sig. Jag känner att jag inte riktigt hunnit med tidigare, men nu tror jag att jag börjar få häng. I helgen såg vi till att hålla oss inne i snöstormen och bakade lite småkakor, mestadels kolakakor, barnens absoluta favorit. Och lite annat smått och gott.


En del julgodis har vi fixat till också, såklart! Även om jag inser att jag inte hunnit med allt, utan kommer att få slutspurta dagen innan julafton, som vanligt. Märkligt det där, att man alltid väntar till sista minuten.

Vilket julgodis gillar ni bäst? Frågar ni mig så är kola och knäck den absoluta favoriten - men tryfflar kommer inte långt efter. Gärna spetsade med lite cognac eller som i det här receptet med kaluha - mums!


Kahluatryfflar

1 dl vispgrädde
50 g smör
300 g mörk choklad, ca 50% kakaohalt
2 msk kaluha
kakao

Koka upp grädde och smör i en kastrull. Rör under tiden så att smöret smälter. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar. Rör ner chokladen i grädden och låt den smälta. Rör i kahluan. Låt chokladsmeten stelna i kylen ca 1 tim. Forma tryffeln till runda kulor med ett kuljärn eller med en tesked. Låt dem stelna helt i kylen ca 1 tim. Rulla tryffeln i kakao. Förvara i kylen.

1 kommentar:

  1. Kaluhatryffel lät gott. Mitt favoritgodis i år är nog chokladdoppad lakritskola, men det varierar från år till år. Det finns ju så mycket att välja på.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails