tisdag 7 december 2010

Let it snow, let it snow, let it snow

Jag skulle nog inte ha haft synpunkter på hur mycket snö det finns här i världen igår, för lite mer fanns det då utrymme till här. I morse när vi vaknade hade det snöat en hel del till och det var bara att sätta igång att skotta för att få ut bilen. Nåja, man känner ju av julstämningen i alla fall.

Jag känner att det börjar bli dags att fixa till lite julgodis, jag köpte en massa fin-fin marsipan från Odense när vi var i Helsingör häromveckan, så nu kan jag leka godismakare.

Jag tänker börja med favoriten i år, valnötsmarsipan, så gott. Valnötter, rom, marsipan och choklad. Ja, ni fattar själva.

Valnötsmasipan

400 g marsipan
200 g valnötskärnor
2 msk mörk rom
150 g mörk choklad, (70 %)

1. Rosta 150 g valnötter i omgångar i en torr varm stekpanna. Blanda valnötter med rom. Låt nötterna dra i rommen ca 2 timmar. Låt rinna av och häll bort överbliven rom.
2. Arbeta in valnötterna hela i marsipanen. Dela marsipanen i 2 bitar. Forma till 2 rullar, 2 ½ cm i diameter. Skär rullarna i 1 ½ cm tjocka skivor. Lägg skivorna på en bakpappersklädd plåt. Låt torka i rumstemperatur 2-3 timmar.
3. Dela chokladen i bitar. Smält den i vattenbad. Vänd marsipanbitarna i chokladen och lägg dem på ett galler med bakplåtspapper under för att droppa av.
4. Garnera varje bit med 1/2 valnöt innan chokladen stelnat. Låt stelna ca 1 timme i rumstemperatur. Förvara marsipanen i rumstemperatur.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails