söndag 3 juni 2012

Grill-gudinna

Igår utnämnde jag mig själv till gudinna av grillen. Jösses vilken middag jag fick till! Jag hade köpt en laxsida på ett rent infall när jag var och handlade och funderade lite på vad jag skulle göra med den. Jag kan villigt erkänna att jag inte varit jättebra på att grilla fisk tidigare, vilket ju är ganska fånigt med tanke på att det är både lätt och nästa går snabbare än när man slänger på ett gäng korvar.

Hursom, jag rörde ihop en snabb marinad och lät mina laxbitar få ligga och gosa till sig i den i en timma (det hade nog blivit ännu godare om de fått ligga en stund till). Tjoff på grillen, på med locket och efter ett par minuter hade vi en gudomlig matupplevelse. Till den fina fisken serverade vi ugnsrostad färskpotatis och grillad sparris, sås var helt överflödigt.

Jag kunde efter min succé inte hålla mig ifrån att leta andra bra grilltips för fisk och hittade en hel del spännande hos Arla, kolla här: grillad lax. Det finns en hel del där jag kan tänka mig att prova på.

Idag blir det fisk till middag igen, mor & far kom förbi med en rökt sik från Spiken, så den får samsas med potatissallad på tallriken idag. Vem har sagt att man måste äta stek på en söndag?

Ha en fin kväll!




Citrusmarinad

1 citron, skal + saft
1 lime, skal + saft
2 chilli, skivade
1 kruka bladpersilja, grovhackad
1 dl olivolja
salt
peppar

Blanda samman alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.

Marinaden passar utmärkt även till kyckling och fläskkött eller skaldjur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails