onsdag 29 februari 2012

Soppa på en spik

Näe inte riktigt soppa på en spik, men jag gillar verkligen allt-i-ett-mat. Soppa brukar väl inte vara den typiska allt-i-ett-maten, men äntligen har jag hittat en soppa som har allt jag vill ha. Fisk, medelhavssmaker och den är dessutom lite mer matig, så att man verkligen känner att man står sig på den en bra stund.

Brukar inte bli så här till mig över ett recept, men det här var helt galet gott, och jag vet inte ens vart jag en gång hittade receptet. Så mitt tips är, prova det, snarast!

Just nu har jag ett par hjortroncheesecakes i ugnen, J har köksvecka på jobbet och sådant förpliktigar. Återkommer med receptet på kakan.

Ha en finfin afton och glöm inte att tävla om supersnygga och praktiska Torky on the wall




Medelhavsfisksoppa

800 g fiskfilé
½ dl olivolja
2 msk smör
1 skivad purjolök
2 fint skivade stånd av fänkål
3 hackade vitlöksklyftor
1 hackad röd chili
1 liter vatten
500 g krossade tomater
3 msk fiskfond, eller motsvarande mängd buljongtärning
800 g potatis, med eller utan skal, i bitar
2 tsk salt
½ tsk nymalen svartpeppar
1 msk socker
200 g gröna och svarta oliver
½ dl grovhackad färsk basilika

1. Hetta upp olja och smör i en rymlig gryta. Låt purjolök, fänkål, vitlök och chili mjukna någon minut under omrörning.
2. Tillsätt vatten, tomater, fiskfond och potatis. Koka cirka 15 minuter, tills potatisen är mjuk.
3. Skär fisken i bitar. Tillsätt fisk, salt, peppar, socker och oliver. Rör om försiktigt och sjud soppan några minuter tills fiskköttet blivit vitt. Vänd ner basilika.

1 kommentar:

  1. Åh, låter jättegott! Jag vill helst inte ha mina soppor släta, utan gärna som en allt-i-ett rätt. Denna låter toppen.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails