tisdag 16 augusti 2011

Chili con carne - my way

Idag har det varit riktig höstluft, och det blev inte så lite kallt ute när solen började gå ner. En alldeles utomordentlig dag för en värmande chili con carne med andra ord. Jag har måste erkänna att jag har gått och längtat efter lite mer höst-aktig mat ett tag.

När jag gör chili con carne så fuskar jag lite, jag använder taco-mix att krydda med och bönor på burk. Här brukar vi använda röda bönor, hur gör ni er chili?

Chili con carne – my way

2 msk smör
400 g nötfärs
½ pkt taco kryddmix
1 stor gul lök
1 stor vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
1 burk kidneybönor
1 röd paprika
salt
svartpeppar

gräddfil
jalapeños

1. Bryn nötfärsen grynig i smöret. Tillsätt hackad lök och finhackad vitlök. Bryn ytterligare någon minut.
2. Tillsätt taco kryddmix och rör runt, blanda ner krossade tomater, späd ev. med lite vatten.
3. Låt koka under lock på svag värme 15 minuter.
4. Skölj bönorna väl i ett durkslag och låt rinna av. Kärna ur och tärna paprikan.
5. Tillsätt bönor och paprika och låt koka med 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.
6. Servera chilin med kokt ris eller bröd. Toppa med gräddfil och jalapeños.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails