fredag 12 augusti 2011

Fortfarande sommarfeeling

Här har det känts som om september försökt smyga sig på i förtid den senaste veckan och man har fått en förnimmelse av höst. Nog för att jag gillar hösten, men den behöver ju kanske inte komma så tidigt, jag vill gärna ha sommarkänslan kvar ett tag till.

Idag är vi lediga och försöker behålla lite semesterfeeling och äta frukost ute. Nybakade scones stod på önskelistan, så självklart, nu blir det långfrukost på verandan och ett försök att få lite sol på näsan.

Hur gör ni för att behålla semesterkänslan även när ni har börjat jobba?


Havrescones

3 ½ dl mjölk
100 g smör
2 ½ dl havregryn
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 msk socker
1 tsk salt

1. Blanda mjöl, havregryn bakpulver, socker och salt i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.
2. Blanda mjölk och rör ihop till en deg, sluta när du kan kan forma till en deg.
3. Dela degen i 4-6 bitar och platta ut till runda kakor, cirka 12-15 centimeter i diameter. Skär två skåror i varje kaka, i ett kors.
4. Nagga kakorna med en gaffel. Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Servera nygräddade!

2 kommentarer:

  1. Vad gott med scones. Jag tycker det är svårt att behålla sommarkänslan när man börjar jobba. Jag minns att jag förra året vägrade sätta på mig långbyxor de första veckorna på jobbet men det slutade med att jag frös som en galning så jag fick ge upp. Är det fint väder är det lättare, då kan man äta middag ute på kvällen och verkligen känna värmen som sommaren.

    SvaraRadera
  2. Det bidde scones till frukost i vårt kök också, både lördag och söndag. Härligt med nybakat:)
    Håkan går envist i shorts fortfarande, även om det mest liknar höst ute, så det får man väl säga är ett sätt att behålla lite sommarkänsla.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails