söndag 17 oktober 2010

Nybakade scones

I dag frångick vi principen, vi skippade brunchen och satsade på nybakade scones till frukost istället. Inte dumt det heller. Jag föredrar marmelad och ost på mina och barnen tycker det bästa är att få en stor klick smör som smälter på eller en skiva danskt chokladpålägg. Hur toppar ni era scones?

Engelska scones

225 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
50 g smör
1 1/4 dl mjölk
1 1/2 msk socker
1 krm salt
Till pensling:
Mjölk


1. Värm ugnen till 225°. Sikta mjölet genom en sil. Nyp ner fettet i mjölet så att det blir en grynig massa och rör ner socker och salt. Tillsätt mjölken, lite i taget och arbeta snabbt ihop till en deg.
2. Ta upp degen på mjölat bakbord. Kavla ut till en 2 cm tjock kaka och ta ut kakor med kakmått, 5 cm i diameter. Samla ihop den överblivna degen, kavla ut och ta ut nya kakor. Upprepa tills degen är slut. Lägg kakorna på bakplåtspapper på en ugnsplåt, pensla med mjölk.
3. Grädda sconesen i 12–15 minuter. Vispa grädden till skum, häll upp den och lingonsylten i skålar och lägg upp smöret. Servera sconesen nygräddade och gärna varma. Tips: Blir det mot förmodan scones över kan de inte sparas i rumstemperatur. Frys in dem och ljumma dem i ugn eller mikro före servering.

2 kommentarer:

  1. Scones är jättegott! Jag har gärna smör, ost och marmelad på.

    SvaraRadera
  2. Vad fina dina blev. Jag vill ha cream cheese och lemon curd på mina. Mums!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails