fredag 15 oktober 2010

Ta en kaka till

Fredag och underbart höstväder, kallt och klart och en explosion av färger. Vad ska man göra idag då? Nu har jag inte bakat något på en vecka så det är ju inte helt omöjligt att det blir något gott till fredagsfikan.

När jag pluggade var de här kakorna min absoluta favorit. De är lätta att baka och underbara när man dricker baljor med kaffe och hänger över böckerna. Dessutom funkar de alldeles utmärkt om man bara vill ha en trevlig fredagsfika.

Peanutbutter cookies

4½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g rumsvarmt margarin
100 g rumsvarmt jordnötssmör
½ dl socker
½ dl brun farin
1 tsk vaniljsocker
½ dl mjölk
50 g jordnötter


1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Blanda mjöl och bakpulver i en skål eller i matberedare. Rör ihop margarin och jordnötssmör. Tillsätt det till mjölblandningen och arbeta degen med elvisp eller matberedare. Tillsätt socker, farin, vaniljsocker och mjölk. Blanda väl tills degen blir slät.
3. Rulla degen till en rulle, ca 5 cm i diameter. Linda in i plastfolie och låt vila i kylen 1 timme.
4. Rosta jordnötterna i en torr stekpanna. Grovhacka dem.
5. Ta ut rullen och skär i 1/2 cm tjocka skivor. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Tryck fast några hackade jordnötter. Grädda i ca 15 minuter. Låt svalna på ugnsgaller.


6 kommentarer:

  1. Baka skulle jag behöva göra. Fylla upp frysen lite och kanske förbereda mjuk pepparkaka och lussebullar.
    Ha en trevlig helg, kramar

    SvaraRadera
  2. Hm jag förstår, jag kladdar en del själv hihi så därför har jag överdrag på soffan :) Men hur gör dem där som har allt vitt tro?

    Tanken har faktiskt slagit mig att sprutmåla den.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ååå men gud så gott det ser ut. Jäklar. Mmmm....
    Jag fikade igår på ett kalas men jag får liksom inte nog när det kommer till sötsaker.

    Jaaa, klart du ska ha en jäskorg. Önska dig i julklapp kanske? =D

    kram kram
    Madde

    SvaraRadera
  4. Visst är det kul att baka : )
    Dessa kakor ser ut att passa mig perfekt.

    SvaraRadera
  5. Så gott! Mumsigt med jordnötskakor

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails