torsdag 7 oktober 2010

Perfekta päron

I morgon har jag lyxen att vara ledig, underbart! Då ska jag se till att ta en riktig långfrukost med barnen. Passa på att baka scones och avnjuta dem med ost och marmelad.

Jag kan verkligen rekommendera päronmarmelad, både till sconesen och till ostbrickan, gott och enkelt att göra. Dessutom en perfekt present om man skall iväg på kalas, åtminstone jag blir glad när man får något lyxigt hemlagat.

Päronmarmelad

1½ kg päron
1 citron
2 msk färsk riven ingefära
4 dl syltsocker

1. Skala och kärna ur päronen. Dela dem i bitar, lägg i en kastrull och pressa över citronsaften.
2. Låt koka på svag värme utan lock i 30 minuter.
3. Rör ner ingefära och syltsocker. Koka häftigt i två minuter.
4. Ta kastrullen från plattan och låt stå i fem minuter. Häll upp i rena burkar.

3 kommentarer:

  1. Päronmarmelad har jag nog aldrig ätit, det låter jättegott.

    SvaraRadera
  2. Oj, vad gott det låter. Men päron och ingefära till en salt ost, det bara måste vara gott!

    SvaraRadera
  3. Fick tips av min syster som även hon gjort denna fantastiska päronmarmelad ! Päron i kombo med ingefära är oslagbart !!! Gudomlig tillsammans med ost av alla slag, från krämig philadelphia ost till salt, lagrad västerbotten. För att inte tala om hur den gifter sig med grönmögelostar.... Även barnen har fått en ny favorit ! Mmmmmm :))

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails