onsdag 22 augusti 2012

Löksoppa

Jag utlovade ju receptet på löksoppan jag lagade i Frankrike i mitt inlägg i morse och här kommer den. Tänk vad man kan hitta på lökpåsen i butiken, inte illa....inte illa heller att jag utan att kunna franska på riktigt kunde klura ut receptet. Det är inte så dumt att ha lärt sig lite köksfranska trots allt.




Löksoppa

1 kg lök
50 g smör
10 cl torrt vitt vin eller öl
2 msk mjöl
salt
peppar
1½ liter vatten
2 buljongtärningar

1. Skala och skär löken i tunna skivor.
2. Sautera lök i 10 minuter i smöret på svag värme utan att den får färg.
3. Blanda ner mjölet i löken.
4. Slå över vitt vin eller öl och reducera låt till hälften av vätskan återstår.
5. Tillsätt vatten och buljongtärningar.
6. Låt sjuda i 30 till 45 minuter
7. Smaka av med salt och peppar
8. Servera genast med krutonger av stekt bröd.

1 kommentar:

  1. Löksoppa är så gott och innehåller ändå nästan bara lök. Fast så är jag väldigt glad i lök också.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails