onsdag 22 augusti 2012

Vilka lökar!

Jag tror aldrig att jag har ätit så god lök som nyskördade Oignon Rose i Frankrike. Ni vet den där sterotypen av en fransman med randig tröja, basker och en flätat med lök som spridits världen över. Han, just han kommer från Roscoff och är en kvarleva från när fransmän från just Roscoff tog sin båt över engelska kanalen och sålde lök till brittiska hemmafruar att använda i matlagningen.

Jag har aldrig ätit så mild och krispig lök, helt underbar i alla sammanhang - jag har använt dem i soppa, sallad, toast, grytor, på macka - you name it. En stor säck med lök knölades in i bilen, och ja, ni kan ju gissa hur det luktade på vägen hem.

I eftermiddag bjuder jag er på löksoppan jag lagade i Frankrike, ni som följer mig på facebook har redan sett hur den såg ut - nu får ni alla veta hur man lagar den.

Ha en finfin dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails