tisdag 14 september 2010

Hemma bäst!

Oj, det är verkligen kul att vara på resande fot, men det är verkligen som det sägs, borta bra - men hemma bäst. Har tillbringat en vecka i vårt grannland och fått inspiration både i jobbet och i köket. Visst blev det ett par nya kokböcker som fick åka med hem och jepp, jag mumsade i mig en och annan dansk delikatess.

Nu väl hemma är det dags att ta tag i alla äpplen som väntar på mig. Vad kan vara bättre än äppelmos, helt perfekt att ha på gröten eller flingorna när det kallt ute i vinter.

Att dessutom smaksätta moset med lite godsaker är inte dumt. Jag brukar köra med vaniljstång, kanelstång eller lingon, det sista för att det ger lite extra syrlighet och framförallt för att det är enormt vackert. Lägger ni i kanelstång i äppelmoset, glöm inte att plocka bort den efter ett par dagar, annars bli kanelsmaken på tok för kraftig.

Mor Anna äppelmos

2 kg äpplen
1 dl vatten (beroende på äppelsort)
½-1½ dl socker
1 krm askorbinsyra

Smaksättnings förslag

2 Kanelstänger

½ Vaniljstång

1 dl frysta lingon

1. Skala, rensa bort kärnhus och skär äpplena i klyftor. Lägg klyftorna i en gryta. Tillsätt vatten och koka tills äppelklyftorna är mjuka och mosiga, ca 20 min.
2. Mixa med stavmixer till ett slätt mos. Rör i socker och askorbinsyra utrörd i lite mos.
3. Smaksätt moset.
Kanelstång: Skrapa av lite av en kanelstång, lägg den hela kanelstången i moset.
Vaniljstång: Dela och skrapa ur fröna ur vaniljstången. Rör ner frön och stång i moset.
Lingon: Tillsätt ev lite mer socker och rör ner frysta lingon i moset
4. Häll upp moset i en burk och förvara kortare tid i kylen eller längre tid i frysen.

3 kommentarer:

  1. Jag brukar också göra ett stort lass äppelmos av alla äppel. Eller det blirsnarare kokta mosade äpplen. Barnen tycker i sig så mycket äppelmos, så vi borde bo i Kivik...

    SvaraRadera
  2. Haller med dig, borta bra men hemma bast...jag hade i och for sig stannat pa semester nagra veckor till:)))
    Appelmos har jag aldrig gjort sjalv,d et var en bra idè:)
    Ha en fortsatt harlig vecka!
    Kramar,
    Nena

    SvaraRadera
  3. Håller också med, det är bra skönt att komma hem när man varit borta. Hur bra man än har haft det.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails