tisdag 23 april 2013

Makalöst mellis

Jag har utmanat mig själv under våren att försöka få till lite roligare mellanmål här hemma. Av slentrian blir det lätt en macka och ett glas mjölk, och jag tänkte att det vore kul att smyga in lite mer frukt och grönt mellan mackorna.

Idag har vi lyxat till det med fruktiga spett och grekisk yoghurt - helt klart bättre än en tekaka med ost. Vill man ha det lite mera matigt är det bara att byta ut yoghurten mot lite keso och hiva på lite hackade nötter. Mums!

Dessutom är det ju utmärkt att servera fruktiga spett till frukost eller brunch på helgen, idéerna är många.

Vad brukar ni fixa för mellanmål?



Fruktiga mellis-spett med yoghurt och honung

3 kiwi
1 ask jordgubbar
2 bananer
3 msk kokosflingor
6 grillspett

1 dl grekisk yoghurt
3 msk flytande honunug

1. Rosta koksflingorna gyllene i en torr stekpanna.
2. Skala och dela kiwin i bitar. Halvera jordgubbarna. Skala och slanta bananerna.
3. Trä upp fruktbitarna på grillspetten. Strö över rostade kokosflingor
4. Servera med yoghurt och honung.

För ett mer matigt mellanmål – byt ut yoghurten mot keso och toppa med lite hackad mandel


2 kommentarer:

  1. Lyxigt mellanmål. Jag brukar också äta frukt till mellanmål, gärna med jordnötssmör till. Tycker också om att äta kvarg och toppa med olika bär och frukter.

    SvaraRadera
  2. Vad gott det lät med frukspett! Nu har jag i ett halvår ofta ätit pannkakor (på nötmjöl) till mellanmål. mycket gott och något jag tror jag kommer fortsätta med länge till!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails