fredag 25 maj 2012

Att samla pluspoäng

Idag var jag och hälsade på mina blivande kollegor, jag skall nämligen byta jobb efter sommaren och tänkte att det kunde vara kul att visa vem jag är redan innan jag faktiskt börjar.

Jag ville ju inte komma tomhänt, så jag fixade till ett par tårtor, jag tänkte att det kan ju vara bra att samla på sig några pluspoäng. Ni vet hur det är när man kommer ny och inte hittar grejer och frågar om allt mellan himmel och jord, då kan det vara bra att ha några små på pluskontot.

Som tur är råkar jag ha en insider, så jag fick en hint om att hallon är något som går hem, så sagt och gjort, det fick bli bakverk med hallon. En styck halloncheesecake med kolasås och en cheesecake med hallon och vit choklad.

Ha en trevlig kväll i högsommarvärmen!




Cheesecake med hallon och vit choklad

250 g digsestivekex
100 g smält smör

400 g rumsvarm färskost
1½ dl strösocker
2 ägg
rivet skal av 1 citron
3 dl hallon

50 g vit choklad
3 dl creme fraiche
3 msk strösocker

hallon till garnering

1. Smula kexen i en matberedare. Blanda i smöret. Häll över smulblandningen i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter, tryck ut smulorna med handen. Låt vila i kylen ca 30 minuter.
2. Sätt ugnen på 175 grader. Förgrädda pajskalet i mittaen av ugnen i 5-6 minuter.
3. Vispa samman ost, socker, ägg och citronskal. Vispa i hallonen så att de blandas med smeten, Häll smeten i pajskalet.
4. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter.
5. Smält den vita chokladen över vattenbad eller i mikrovågsugn. Blanda creme fraiche och socker och rör sedan i den smälta chokladen.
6. Bred försiktigt smeten över kakan. Grädda i ytterligare 5-6 minuter i nedre delen av ugnen. Låt kakan kallna och ställ den i kylen, gärna över natten.
7. Garnera med färska hallon vid servering.

2 kommentarer:

  1. Oj vad gott det låter! Jag är oxå en blivande kollega men missade dig och cheesecaken (är föräldraledig fredagar) men det blir ju fler tillfällen att ses. Välkommen i gänget! Linda

    SvaraRadera
  2. Jag kan intyga att det var gott. Dessutom var det så fint dekorerat med åppelblom. Snyggt och enkelt, den idén kommer jag att låna när (om...) jag bakar nästa gång. Ses i augusti!/Åsa

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails