tisdag 20 juli 2010

Hej hopp i blåbärsskogen

Imorse hade jag med mig barnen och plockade blåbär, det är verkligen helt fantastiskt att bo i ett land där man får lov att gå ut i skogen var som helst och plocka bär och svamp. Jag har bott utomlands och då saknade jag verkligen att få dra på mig stövlarna och ta en runda bland träden i skogen. De flesta blåbär hamnade nog i munnen idag, men några kom med hem så ikväll blir det till att koka sylt av dem, det är lite för varmt för att ställa sig vid spisen just nu.

Jag verkligen älskar blåbärssylt, helt underbart på pannkakor och i bakverk. Förra årets laddning tog slut fort kan jag meddela. Som tur är finns det ju frysta blåbär att tillgå hela året, men visst är det något speciellt att koka sylt på egenhändigt plockade bär.

Blåbärssylt

1½ l (1 kg) blåbär
6 dl (500 g) socker
1 rågat krm natriumbensoat

1. Rensa och skölj bären.
2. Varva bär med socker i en syltgryta. Hetta upp och koka försiktigt i 15 minuter.
3.Skaka grytan då och då så sylten blir jämnt upphettad, men rör inte. Bären ska sjunka i lagen när sylten är färdig.
4. Ta grytan från värmen. Skaka den försiktigt så skummet samlas i mitten. Skumma väl.
5. Tillsätt bensonatet utrört i lite sylt. Häll upp sylten på varma rengjorda burkar.

Det är vädigt gott att dela och skrapa ur fröna ur en vaniljstång och låta frön och stången koka med i sylten. Tag upp vaniljstången när du skummar av sylten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails