onsdag 21 mars 2012

Rent mjöl i påsen?

Idag har jag varit på en gymnasieskola och pratat om ekonomi för en avgångsklass och vikten av att planera sin ekonomi. Gissa vad jag förespråkade varm, jo självklart matlåda och att ta till vara på så mycket rester som det går. Trist, nä, jag tror faktiskt inte att de tyckte det.

Hann dessutom med en tur till Göteborg och en föreläsning om förändring. En intensiv men underbart givande dag, fler sådana om jag får be.

När det kommer till förändring tänker jag försöka få till åtminstone någon förändring och förnyelse i köket. Det blir ju så lätt att man lagar samma stuk på maten hela tiden eller bakar samma typ av bröd eller kakor.

Insåg för ett tag sedan att det faktiskt går att baka utan mjöl till exempel, började spåna lite på detta när det visade sig att en kollegas dotter är gluten intolerant och jag tänkte att det borde gå med mycket ägg i istället. Jovisst, jag har hittat och testat några recept och det är faktiskt förhållandevis enkelt att tjoffa ihop muffins utan mjöl. Visst låter det helt galet, men det går, och de är supergoda. Just think outside the box....



Fluffiga espressomuffins

1 ägg
2 äggulor
½ dl mörkt muscovadosocker
2 tsk espressopulver
100 g osaltat smör
160 g mörk choklad

valfri fyllning tex mamelad, nutella eller chokladtryffel

1. Vispa ägg, äggulor, socker och kaffe med elvisp på hög hastighet i 5 minuter.
2. Smält smör och choklad i mikron på låg effekt, rör om några gånger under smältningen. Låt svalna till rumstemperatur.
3. Vänd försiktigt ner chokladen i äggbladningen, och fördela smeten i små smorda muffinsformar. Fyll formarna till 2/3. Lägg 1 tsk fyllning i varje form.
4. Grädda muffinsen i ugnen i 200 grader i 4-6 minuter.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails